Nowa Honda Jazz zmienia definicję samochodu kompaktowego

dodano: 24.01.2020

Inżynierowie Hondy, tworząc najnowszą generację Jazza, zrobili odważny krok, decydując się na zaprojektowanie kultowego modelu od podstaw. Opracowali nową, atrakcyjną ofertę w segmencie kompaktowym – zupełnie nowy samochód miejski, który łączy wyjątkową oszczędność z niezwykłą codzienną funkcjonalnością, odpowiadający potrzebom współczesnych konsumentów.

 

Łagodna, współczesna stylistyka wniosła w ponadczasowe kształty Jazza piękno prostoty. Płynne kontury harmonizujące z krótką maską, długą linią dachu i stylem kabiny znanym z wcześniejszych generacji, składają się na rozpoznawalną, jednobryłową sylwetkę. W efekcie pojazd zyskał odnowioną, budzącą emocje prezencję oraz poziom komfortu i funkcjonalności niespotykane w tym segmencie, z czego zawsze słynął model Jazz.

 

Honda, dokonując rewolucji stylistycznej swojego miejskiego kompaktu, skoncentrowała się na nowej filozofii projektowej, zdefiniowanej w japońskim pojęciu „Yoo no bi”. Oznacza ono piękno przedmiotów codziennego użytku, wymagających czasu na dopracowanie, które uczyni je jeszcze piękniejszymi i bardziej ergonomicznymi, aby mogły lepiej służyć określonym celom.

 

nowa Honda Jazz

 

„Pracowaliśmy nad tam samochodem jako obiektem, który będzie miał moc wzbogacania codziennego życia przyszłych użytkowników” – wyjaśnia Takeki Tanaka, lider projektu.

 

Wyjątkowo płynne linie nadwozia i elegancki przód auta budują wyrafinowaną równowagę wizualną ze zróżnicowanymi powierzchniami poszycia, między innymi na słupkach C i połączeniu tylnych zespolonych świateł, w których trudno dostrzec jakiekolwiek ostre linie.

 

Znalezienie odpowiednich proporcji było dla projektantów kluczem do uzyskania harmonii stylistycznej, zarówno w kabinie, jak i w kształcie nadwozia. W stosunku do poprzednika zmniejszyła się całkowita wysokość, co w połączeniu z pochyloną do przodu linią klapy bagażnika zapewnia bardziej zwartą, dobrze wyważoną bryłę i pewną sylwetkę.

 

Baek Jongkuk, projektant nowego Jazza, wyjaśnia: „Chciałem stworzyć samochód, który byłby «sympatycznym towarzyszem» dla właściciela, a jednocześnie poprawić jego funkcjonalność. Zrobiłem to, ograniczając zbędne elementy i upraszczając linie zewnętrzne, co pozwoliło zaprojektować samochód o przyjaznym, świeżym wyglądzie, z wygodnym i praktycznym wnętrzem.”

 

Eleganckie poprawki stylistyczne, w tym wyrafinowany tylny spojler dachowy i elegancki projekt obudowy reflektorów, uzupełniają dynamiczne nadwozie Jazza i pomagają zachować optyczną równowagę. Ramiona aerodynamicznych felg hybrydowych są niezwykle cienkie, dzięki czemu koła wydają się większe, dodając dynamiki kształtom Jazza. Nawet stalowe obręcze kół wyglądają jak felgi aluminiowe klasy premium i stanowią elegancką podstawę wyważonego profilu bocznego.

 

Aby zwiększyć atrakcyjność modelu, zaproponowano bardziej surową, przypominającą SUV-a odmianę – Jazz Crosstar – skierowaną do osób prowadzących aktywny tryb życia. Optyczne powiększenie modelu uzyskano dzięki odważnemu projektowi osłony chłodnicy, rzucającym się w oczy czarnym wykończeniom oraz stylowym progom i relingom dachowym. Charakterystyczne dla Crosstara felgi aluminiowe, których ramiona rozszerzają się w kierunku obręczy, zwiększają wrażenie stabilności i poprawiają ogólny mocny efekt wizualny.

 

honda jazz crosstar

 

Jak stworzyć wygodne, przyjazne wnętrze

 

Filozofia „Yoo no bi” wpłynęła również na projekt czystego, minimalistycznego wnętrza, gdzie pasażerowie docenią praktyczne walory zastosowanych materiałów i funkcjonalność uporządkowanej, ergonomicznej kabiny. Funkcjonalność podnoszą również zastosowane w całym wnętrzu trwałe materiały, m.in. wodoodporne tkaniny tapicerki i miękkie w dotyku nowoczesne pokrycie deski rozdzielczej.

 

Uporządkowany, zorientowany na użytkownika kokpit otrzymał wąski panel instrumentów, który ciągnie się poziomo w poprzek kabiny, bez osłony ograniczającej pole widzenia, co dodatkowo zwiększa poczucie wyjątkowej przestronności. Dla Hondy istotą projektowania była zawsze wysoka funkcjonalność, dlatego 9-calowy centralny ekran dotykowy i 7-calowy wyświetlacz zegarów TFT, są proste w obsłudze i czytelne. Wszystkie funkcje i elementy sterujące są łatwo dostępne i przyjazne, co oszczędza kierowcy stresów podczas jazdy.

 

Poziom płaskiego, szerokiego podłokietnika, będącego przedłużeniem konsoli środkowej, zaprojektowano na wysokości podłokietników drzwiowych, uzyskując komfort, jaki zapewniają wnętrza większych samochodów klasy premium.

 

Pasażerowie pierwszego rzędu siedzeń będą mogli cieszyć się z nowo opracowanej ramy foteli, która zapewnia wyższy komfort i lepsze podparcie lędźwiowe. Charakterystyczna, dwuramienna kierownica nie tylko podkreśla przestronność wnętrza, ale także – dzięki zmienionemu kątowi i zakresowi regulacji – zapewnia wygodne dostosowanie pozycji osobom o różnych gabarytach i sylwetkach. Wiodąca w klasie przestrzeń, jaką wygospodarowano dla pasażerów tylnej kanapy i grubsze poduszki tylnych siedzisk gwarantują wygodne podróżowanie pasażerom o wyższym wzroście.

 

Jak skonstruować idealny miejski kompakt

 

Nowy układ hybrydowy z dwoma silnikami elektrycznymi, który po raz pierwszy pojawi się jako standard, wymusił nowe zaawansowane technologie konstrukcyjne, dzięki którym Jazz zachował niezrównaną przestronność i komfort, typowe dla jego poprzednich generacji. Wyjątkowo wąskie słupki A, które są pierwszym stylistycznym elementem łuku biegnącego od maski do tylnych błotników, stworzono dzięki wykorzystaniu technologii nie stosowanych wcześniej w branży, a energia kinetyczna po zderzeniu kierowana jest na słupek znajdujący się za nimi. Ta innowacja, opracowana wspólnie przez projektantów wnętrza i nadwozia, pozwoliła skrócić maskę i przesunąć kabinę do przodu, co wpłynęło korzystnie na przestronność przedziału pasażerskiego.

 

Dzięki zmniejszonej przez projektantów o połowę grubości słupków Jazza, wszyscy pasażerowie mają poczucie znacznie większej przestrzeni. Przez panoramiczną szybę przednią i przednie szyby boczne, do wnętrza dociera mnóstwo naturalnego światła, a ponadto, zarówno kierowca jak i pasażer, mają niezakłócone, szerokie pole widzenia. Przeprojektowane słupki A i eleganckie w formie lusterka zewnętrzne również wpływają na zmniejszenie hałasu i oporów powietrza oraz poprawę parametrów aerodynamiki, przy okazji podnosząc walory estetyczne.

 

Pomysłowe rozplanowanie przestrzeni, które od dawna jest znakiem rozpoznawczym tego modelu, pozostawiono bez zmian – Jazz wciąż ma płaską podłogę i praktyczny system Magic Seats z tyłu. To genialne rozwiązanie umożliwia opuszczanie lub odchylanie siedzisk tylnych foteli, zwiększając funkcjonalność przestrzeni, w której mieszczą się ładunki o różnych kształtach i rozmiarach. Szerszy zakres otwierania klapy i płaska podłoga bez progu załadunkowego sprawiają, że pakowanie bagaży i rozładunek jest łatwiejszy niż dotychczas.

 

Hybrydowy Jazz nowej generacji, który pojawi się w europejskich salonach latem 2020 r., będzie jednym z modeli spełniających zobowiązanie marki, zakładające że do roku 2022 całość gamy sprzedawanych w Europie pojazdów będzie wyposażona w napędy wykorzystujące silniki elektryczne. Ceny nowego Jazza zostaną ogłoszone w późniejszym terminie, przed rozpoczęciem sprzedaży.